חַיֵּי שָׂרָה

פרק כד

(ד) כִּי אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי תֵּלֵךְ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי לְיִצְחָק:

(לח) אִם לֹא אֶל בֵּית אָבִי תֵּלֵךְ וְאֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי:

מהשווה של פסוקים נראה שאליעזר לא מדייק בהוראות אברהם. אברהם לא דרש בית אביו ומשפחתו דווקא אלא רק ארצו ומולדתו.

(ז) ה' אֱלֹקֵי הַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי וַאֲשֶׁר דִּבֶּר לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לִי לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת הוּא יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִשָּׁם:

(מ) וַיֹּאמֶר אֵלָי ה' אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנָיו יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ אִתָּךְ וְהִצְלִיחַ דַּרְכֶּךָ וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי מִמִּשְׁפַּחְתִּי וּמִבֵּית אָבִי:

ואליעזר עקבי בפרשנות שהוא מקנה לדברי אברהם.

(ח) וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ וְנִקִּיתָ מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת רַק אֶת בְּנִי לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה:

(מא) אָז תִּנָּקֶה מֵאָלָתִי כִּי תָבוֹא אֶל מִשְׁפַּחְתִּי וְאִם לֹא יִתְּנוּ לָךְ וְהָיִיתָ נָקִי מֵאָלָתִי:

כאן אפשר לראות פרשנות נוספת של אליעזר לדברי אברהם- פתור של אברהם "אם לא תאבו האישה", פתור בפרשנות של אליעזר- "אם לא יתנו לך". זה דומה, אך במצב מסוים לא אותו דבר כלל.

(יד) וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי:

התנאי שמתנא אליעזר הוא "ואמרה שתה וגם גמליך אשקה"

(יט) וַתְּכַל לְהַשְׁקֹתוֹ וַתֹּאמֶר גַּם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב עַד אִם כִּלּוּ לִשְׁתֹּת:

והנה התנאי התקיים כבר , אך לאליעזר זה לא מספיק.

(כא) וְהָאִישׁ מִשְׁתָּאֵה לָהּ מַחֲרִישׁ לָדַעַת הַהִצְלִיחַ ה' דַּרְכּוֹ אִם לֹא:

(כד) וַתֹּאמֶר אֵלָיו בַּת בְּתוּאֵל אָנֹכִי בֶּן מִלְכָּה אֲשֶׁר יָלְדָה לְנָחוֹר:

(כו) וַיִּקֹּד הָאִישׁ וַיִּשְׁתַּחוּ לַה':

ממעשיו של אליעזר מסתבר שהתנאי שציפה לו באמת הוא שתאמר "שתה וגם לגמליך אשקה" ותהי ממשפחת אברהם.

(מג) ... וְהָיָה הָעַלְמָה הַיֹּצֵאת לִשְׁאֹב וְאָמַרְתִּי אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי נָא מְעַט מַיִם מִכַּדֵּךְ:

(מד) וְאָמְרָה אֵלַי גַּם אַתָּה שְׁתֵה וְגַם לִגְמַלֶּיךָ אֶשְׁאָב הִוא הָאִשָּׁה אֲשֶׁר הֹכִיחַ ה' לְבֶן אֲדֹנִי:

(מח) וָאֶקֹּד וָאֶשְׁתַּחֲוֶה לַה' וָאֲבָרֵךְ אֶת ה' אֱלֹקֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם אֲשֶׁר הִנְחַנִי בְּדֶרֶךְ אֱמֶת לָקַחַת אֶת בַּת אֲחִי אֲדֹנִי לִבְנוֹ:

וכך הוא גם מציג את הדברים לבית רבקה.

(נ) ... מֵה' יָצָא הַדָּבָר לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ רַע אוֹ טוֹב:

(נא) הִנֵּה רִבְקָה לְפָנֶיךָ קַח וָלֵךְ וּתְהִי אִשָּׁה לְבֶן אֲדֹנֶיךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר ה':

אין ספק שסיפור זה השפיע השפעה מכרעת ופעל פעולת מופת שאין להתנגד לו.

(נו) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַל תְּאַחֲרוּ אֹתִי וַה' הִצְלִיחַ דַּרְכִּי שַׁלְּחוּנִי וְאֵלְכָה לַאדֹנִי:

אליעזר מנצל השפעה זו. והיא אכן עוזרת לו. כי משפחה נתלית בתירוץ אחרון:

(נז) וַיֹּאמְרוּ נִקְרָא לַנַּעֲרָ וְנִשְׁאֲלָה אֶת פִּיהָ:

כעת נותר לנסות לקשור הכול ולהשיג מסקנות.

(ה) וַיֹּאמֶר אֵלָיו הָעֶבֶד אוּלַי לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרַי... (ח) וְאִם לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ...

גם אליעזר בשאלתו וגם אברהם בתשובתו מדברים על "האישה". כאילו יש רק אחד אפשרית. כנראה שהפרשנות של אליעזר לדברי אברהם "ארצי ומולדתי" הכוונה "בית אבי ומשפחתי" לא פרשנות אלא הבנה מוסכמת, כי רק כך אפשר להבין למה שניהם יוצאים מנקודת הנחה שיש רק אישה אחד העונה על התנאי או על כל פנים כמותם מצומצם מאוד. אם כן למה לו ,לאליעזר, בקשת מופת זה מאת ה' למצאה את האישה? למה לא לגשת למשפחת אברהם כמו שעשה יעקוב "הידעתם את לבן?". התועלת היחידה הנראית היא ההשפעה המשכנעת שפעל מופת זה על משפחת רבקה, ומן הסתם, גם עליה עצמה, אשר אכן עזרה לאליעזר לבצע שליחותו.


לפרשת תּוֹלְדֹת

אין תגובות: