נדרו של יעקב



לפני שיעקב יצא מארץ ישראל לחרן, הוא אמר:
בראשית כח 20-22: "וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר: 'אִם יִהְיֶה אֱלֹקִים עִמָּדִי, וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ, וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ. וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי, וְהָיָה ה' לִי לֵאלֹקִים. וְהָאֶבֶן הַזֹּאת אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה יִהְיֶה בֵּית אֱלֹקִים, וְכֹל אֲשֶׁר תִּתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ."
נדרו של יעקב נשמע כתנאי "אם יהיה לי כך וכך אזי יהיה לי ה' לאלוקים... והאבן יהיה בית אלוקים ויעשר". ואם לא יהיה כך וכך? האם יעקב העלה על דעתו, שה' לא יהיה לו לאלקים?!

יעבץ אומר דברים דומים (דברי הימים א ד10-11): "וַיִּקְרָא יַעְבֵּץ לֵאלֹקֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר 'אִם בָּרֵךְ תְּבָרֲכֵנִי, וְהִרְבִּיתָ אֶת גְּבוּלִי, וְהָיְתָה יָדְךָ עִמִּי, וְעָשִׂיתָ מֵּרָעָה לְבִלְתִּי עָצְבִּי'; וַיָּבֵא אֱלֹקִים אֵת אֲשֶׁר שָׁאָל: וּכְלוּב אֲחִי שׁוּחָה..."
אומר יעבץ- "אם ברך תברכני והרבית... והיתה ידך... ועשית" והמשך הפסוק - "ויבא אלוקים את אשר שאל". כאן ברור ש"אם" הוא לשון בקשה, כמו (נחמיה ב 7): "וָאוֹמַר לַמֶּלֶךְ אִם עַל הַמֶּלֶךְ טוֹב אִגְּרוֹת יִתְּנוּ לִי עַל פַּחֲווֹת עֵבֶר הַנָּהָר..." אין זה תבנית "אם... אז...", אלא בקשה.
כך גם בפרקנו, יעקב אומר: "אם על המלך טוב ושמרתני..., ויהיה לי לחם... ובגד... ושבתי..."- כל זה בקשה. "...והיה ה' לי לאלוקים"- זה סוף הבקשה. הנדר הוא "והאבן הזאת... עשר אעשרנו", הוא לא מותנה.

 חזרה לרשימת מאמרים      חזרה לדוד      חזרה לשער האתר

אין תגובות: